Sonnets of Darkness and Love

Dette event har fundet sted. Se kommende events her

PROGRAM:

Per Gunnar Petersson (f. 1954):           
Aftonland (1989)
– for sopransolo, trombone og kor
sopransolist: Maria Demérus

Claudio Monteverdi (1567-1643):       
Lasciatemi morire (1614) fra Lamento d`Arianna
Ecco mormorar l´onde (1590)

PAUSE

Sven-David Sandström (1942-2019):   
Sonnets of Darkness and Love VERDENSPREMIERE
– for trombone, solostemme og kor (2019)
Tekstkuratering: Jakob Holtze Johansen

 

MEDVIRKENDE:

Mogens Dahl Kammerkor

Trombone og sangsolist: Nils Landgren

Dirigent: Mogens Dahl

MUSIKKEN & DE MEDVIRKENDE:

Ved dette års Golden Days Festival præsenterer Mogens Dahl Kammerkor sammen med den verdenskendte jazzbasunist og sanger Nils Landgren et program viet til mørkets lidenskab ved bevidsthedens og civilisationens grænse. En musik født ud af den vanvittige kraft fra dybet, når kærligheden svigter, og man står tilbage – forsmået og forladt.

Det gamle Grækenland var ikke bare sund fornuft, demokrati og rene linjer. Den store tyske filosof Nietzsche var inspireret af Antikkens mørke, dens vilde side – raseriet, lidenskaben, selvforglemmelsen, det dyriske begær, som han fandt i dyrkelsen af Dionysos, guden for drukkenskab, dans og poesi. Samtidig så han denne mørke underside i den græske kultur som det, der gav dybden og skønheden til den velordnede, klassiske kunst.

Koncertens hovedværk er uropførelsen af den svenske komponist og korets mangeårige composer in residence, Sven-David Sandströms sidste værk inden sin død i sommeren 2019: Sonnets of Darkness and Love. Værket er komponeret og dedikeret til Mogens Dahl Kammerkor og til den svenske basunist og sanger Nils Landgren.

I et digt udlægger Nietzsche Ariadnes klagesang, hvor hun til sidst møder Dionysos. Ifølge den antikke myte om den minoiske prinsesse Ariadne, mister hun forstanden af sorg over at blive forladt af sin Theseus, som hun har sat alt ind på at hjælpe. I denne tilstand bliver hun fundet af Dionysos, som gør hende til sin kone. Teksten er skrevet på et tidspunkt, hvor Nietzsche, ramt af syfilis, selv var tæt på at blive sindssyg.

På koncertprogrammet denne aften er ligeledes Claudio Monteverdis: Lasciatemi morire fra Lamento d’Arianna fra 1614 (Ariadnes klagesang) og der trækkes herved spor frem til det nye sonetværk hvor myten igen toner frem gennem den aldrende Nietzsches sidste dunkle tekster i samspil med dirrende tekster af Shakespeare og Lorcas mørke kærlighedssonetter, der balancerer intenst mellem erotisk længsel og rasende afmagt. Herefter synger koret endnu en madrigal af samme komponist: Ecco mormorar l’ónde. Denne er en ode til daggry, baseret på et digt af Torquato Tasso (1544-1595).

Koncerten indledes med et af Mogens Dahl Kammerkors signaturværker:  Per Gunnar Peterssons: Aftonland (1989), hvor Lägerkvists tekster skaber en samhørighed med naturen, døden og alt det vi ikke kan se, men alligevel sanser.

Den svenske jazzmusiker Nils Landgrens medvirken betyder, at jazzelementer møder den klassiske, nordiske vokalkunst på en ny og særdeles virkningsfuld måde.

Sven-David Sandström, Sverige
Den store svenske komponist Sven-David Sandström og Mogens Dahl Kammerkor har en lang og fantastisk historie sammen.

Det begyndte med en bestilling af Nordic Mass i 2015, uropført på Bergen festspillene. Herefter skabte Sandström som ensemblets ’Composer in Residense’ en række storslåede og banebrydende værker i den neo-romantiske stil som var – og er – perfekt egnet til Mogens Dahl kammerkors gennemsigtige, nordiske klangunivers. Et af disse værker er The Passion of St. John (tekst kurateret af Jakob Holtze) – uropført i Konzerthaus Berlin i 2016.

Sven-David Sandström døde 10. juni 2019 og dermed har Skandinavien mistet en af sine helt store komponister.

Nils Landgren, Sverige
Den svenske trombonist og sanger Nils Landgren er en af Sveriges største nulevende jazzmusikere. Han begyndte som klassisk trombonist. Men efter et møde med den svenske folkjazz-pioner Bengt-Arne Wallin og trombonisten Eje Thelin, begyndte Landgren at udvikle sin helt egen tilgang til improvisatorisk musik. Han er en af den slags unikke musikere, der med både sin personlige klang og sin tilgang til musik i det hele taget har vakt international opsigt på tværs af traditionelle genrer – og det gælder både når han spiller og når han synger.