Mogens Dahl Koncertsal Logo

KAMMERKONCERTER I MOGENS DAHL KONCERTSAL OG MED MOGENS DAHL KAMMERKOR

Klassiske koncerter efterår 2024

Mogens Dahl Koncertsal og Mogens Dahl Kammerkor fortsætter deres enestående musikalske rejse i efteråret 2024. Den kommende sæson byder på en fortryllende række af kammerkoncerter og klassiske musikoplevelser i hjertet af København. Under ledelse af den anerkendte dirigent Mogens Dahl vil kammerkoret levere koncerter, der spænder fra velkendte klassiske mesterværker til nyskabende kompositioner. Mogens Dahl Koncertsal skaber det ideelle rum for intime musikalske oplevelser, hvor publikum kan fordybe sig i den enestående skønhed og nærhed, som kun kammerkoncerter kan tilbyde. Glæd dig til en efterårssæson fyldt med musikalske perler, der rører sjælen og efterlader varige indtryk.

Velkommen til kammerkoncerter i Mogens Dahl Koncertsal og med Mogens Dahl Kammerkor i efterår 2024.

Mogens Dahl Kammerkor Allehelgenkoncert: Udsat på hjertets bjerge
Holmens kirke

3. november 2024

Mogens Dahl Kammerkor Allehelgenkoncert: Udsat på hjertets bjerge

Lige siden Reformationen har Allehelgen i Danmark været en mindedag for ”almindelige hedengangne”, altså for afdøde uden helgenværdighed. Mindedagen er også i en årrække blevet markeret med en koncert med Mogens Dahl Kammerkor – således også i år, hvor Kammerkorets tidligere og nuværende Composer in Residence er i centrum. Sven-David Sandström skrev i 2017 tre korsange med tekster af Rainer Maria Rilke, som opføres ved denne koncert sammen med ”A Seventeenth Century Nun’s Prayer” af samme komponist, ét af de sidste værker, som Sandström skrev inden sin død i 2019. Rilkes inderlige og stærke tekster beskriver det skrøbelige menneske i mødet med den på én gang ubarmhjertige og uendeligt skønne natur. Især om efteråret, som er en ofte brugt metafor for livets solnedgangsfase, hvor konturerne af et færdigstøbt liv begynder at tegne sig. Den nuværende Composer in Residence, Per Gunnar Petersson, skrev i 2017 en klangskøn sats over den samme tekst som Sven-David Sandström brugte to år senere, den ydmyge bøn af en ukendt forfatter, der i dag oftest kendes som ”A Seventeenth Century Nun’s Prayer”. I bønnen udtrykker den ukendte forfatter sit håb om at bære modgang og tab i livets efterår med et lyst og positivt sind. Sammen med disse smukke og intense nyere korværker opføres et værk af en helt særlig skikkelse i dansk kirkemusik, nyligt afdøde Bernhard Lewkovitch, der i det meste af sit lange komponistliv skrev ud fra en katolsk overbevisning. Det relativt korte ” Requiem – In memoriam defunctorum ” (Sjælemesse for de døde) for kor og orgel fra 2012 er blandt komponistens seneste værker, og består af tekster udvalgt blandt de traditionelle latinske tekster, tonesat i tidløs, næsten asketisk musik. Værket blev skrevet og uropført af Mogens Dahl Kammerkor. Koncerten indledes med en rigtig vokal-sværvægter, nemlig motetten af  J.S.Bach, ”Komm, Jesu, komm”. Motetten, der er skrevet for dobbeltkor, er den eneste af Bachs motetter, der ikke har en bibelsk tekst som forlæg. PROGRAM: J. S. Bach (1685 - 1750): Komm, Jesu, Komm (1732) Per Gunnar Petersson (f. 1954): An anonymous Nun´s Prayer (2017)Sven-David Sandström (1942 - 2019): Drei Rilke Gesänge (2017)  J. S. Bach (1685 - 1750): Passacaglia for orgel i c-mol BW 582Bernhard Lewkovitch (1927 - 2024):Requiem – In memoriam defunctorum ,  for kor og orgel  (2012)                Sven David Sandström: Seventeenth Century Nun`s Prayer (2019)MEDVIRKENDE:Mogens Dahl KammerkorOrgel: Jacob LorentzenDirigent: Mogens Dahl  
G. F. Händel: Messias
Holmens Kirke

6. december 2024

G. F. Händel: Messias

Igen i år byder  Mogens Dahl Kammerkor igen på  Händels vidunderlige og  uopslidelige klassiker ”Messias” i samarbejde med det fremragende engelske Orchestra of the Age of Enlightenment og 4 fremragende internationale solister. For Mogens Dahl, Kammerkoret og det engelske eliteorkester har det gennem en årrække været en proces, hvor de involverede gradvist har nærmet sig hinanden og måske også værkets kerne,- så godt som dette nu kan lade sig gøre. Valget af toporkestret Orchestra of the Age of Enlightenment har været oplagt, da dette engelske orkester siden starten i 1986 har haft en særlig nysgerrighed på at tilgå musikken på andre og mere åbne måder. Deraf navnet, som orkestret har taget fordi de deler Oplysningstidens vedvarende trang til at undersøge og opdage. Orchestra of the Age of Enlightenment spiller på instrumenter, der matcher den periode, som de spillede værker er skrevet i, hvilket er en væsentlig måde at nærme sig et mere autentisk udtryk. Dette matches af Kammerkoret, der synger med en langt mindre besætning end man ofte ser det – ifølge kilderne var der blot 32 sangere i koret til første opførelsen i Dublin i april 1742. Allerede i Händels levetid blev værket opført i forskellige versioner, der var betinget af omstændighederne og erfaringer med de første opførelser. Det er derfor næsten umuligt at vide hvad den ”autentiske” opførelse af ”Messias” har været. Man må lade musikken tale – og det gør Mogens Dahl og Kammerkoret og Orchestra of the Age of Enlightenment. Her opleves forhåbentligt et udtryk tæt på en autentisk ”Messias”.Medvirkende:Mogens Dahl KammerkorOrchestra of the Age of EnlightenmentDirigent: Mogens Dahl Solister:Sopran: Julia DoyleAlt: Keyleigh DeckerTenor: Robin TritschlerBas: Morgan Pearse
G. F. Händel: Messias
Holmens Kirke

7. december 2024

G. F. Händel: Messias

Igen i år byder  Mogens Dahl Kammerkor igen på  Händels vidunderlige og  uopslidelige klassiker ”Messias” i samarbejde med det fremragende engelske Orchestra of the Age of Enlightenment og 4 fremragende internationale solister. For Mogens Dahl, Kammerkoret og det engelske eliteorkester har det gennem en årrække været en proces, hvor de involverede gradvist har nærmet sig hinanden og måske også værkets kerne,- så godt som dette nu kan lade sig gøre. Valget af toporkestret Orchestra of the Age of Enlightenment har været oplagt, da dette engelske orkester siden starten i 1986 har haft en særlig nysgerrighed på at tilgå musikken på andre og mere åbne måder. Deraf navnet, som orkestret har taget fordi de deler Oplysningstidens vedvarende trang til at undersøge og opdage. Orchestra of the Age of Enlightenment spiller på instrumenter, der matcher den periode, som de spillede værker er skrevet i, hvilket er en væsentlig måde at nærme sig et mere autentisk udtryk. Dette matches af Kammerkoret, der synger med en langt mindre besætning end man ofte ser det – ifølge kilderne var der blot 32 sangere i koret til første opførelsen i Dublin i april 1742. Allerede i Händels levetid blev værket opført i forskellige versioner, der var betinget af omstændighederne og erfaringer med de første opførelser. Det er derfor næsten umuligt at vide hvad den ”autentiske” opførelse af ”Messias” har været. Man må lade musikken tale – og det gør Mogens Dahl og Kammerkoret og Orchestra of the Age of Enlightenment. Her opleves forhåbentligt et udtryk tæt på en autentisk ”Messias”. Medvirkende:Orchestra of the Age of EnlightenmentMogens Dahl KammerkorDirigent: Mogens Dahl Solister:Sopran: Julia DoyleAlt: Keyleigh DeckerTenor: Robin TritschlerBas: Morgan Pearse