“Mogens Dahl kan disponere over sit eget fortrinlige kammerkor, der efterhånden har udviklet sig til sande Messias specialister. Det indebærer selvsagt et betydelig overskud i de mange vidunderlige korpartier”
-Peter Dürrfeld i Kristeligt Dagblad, december 2022
“De fleste steder havde Mogens Dahl slet ikke behøvet at dirigere, for musikerne kendte værket bedre ned måske Händel selv”
-Jeppe Rönnow, Magasinet Klassisk, december 2022
”»Messias« med Mogens Dahls ferme fodfolk og engelske elitestyrker må være noget af det bedste i Europa lige nu”.
- Søren Schauser i Berlingske Tidende, december 2017
“Magisk Mestermøde i Viborg Domkirke” “Unik oplevelse […] med Mogens Dahls veltrimmede korsangere”.
- Peter Dürrfeld i Kristeligt Dagblad, 2019
OM THE PASSION OF ST JOHN:
”Et værk, der har alle muligheder for at blive stående som det 21- århundredes musikalske bud på en af menneskehedens mest skelsættende fortællinger.” –
- Peter Dürrfeld i Kristeligt Dagblad, 2016
“MUSIKALSKE RESSOURCER, FÅ KAN MATCHE HERJHEMME” “Der findes ingen rigtig måde at opføre »Messias« på. Mogens Dahl har længe gjort det overbevisende på sin måde i sine tilbagevendende julekoncerter”.
-Valdemar Lønsted i Information, 2019
”Med denne samling af nordisk sakral kormusik hæver Mogens Dahl Kammerkor sig helt op i sangens superliga. Her er et dansk kor i særklasse og med et enestående klangmæssigt potentiale.”
- Christine Christiansen i Information, juni 2008
Rul ned hvis du er interesseret i at læse flere anmeldelser.
All credit is due to the Mogens Dahl Chamber Choir for its super diction in English, allowing us to relish the subtleties of Gordon’s writing […] The demands on the performers are many: The control of the sopranos at times is stunning, their lines always delivered with the utmost purity. […]
★★★★★★
‘Magisk Mestermøde i Viborg Domkirke’ ‘unik oplevelse […] med ‘Mogens Dahls veltrimmede korsangere’ ‘Mogens Dahl Kammerkor stod i spidsen for en enestående opførelse af Messias under domkirkens hvælvinger.’ ‘Efter at have forladt de vante omgivelser i Holmens Kirke i København indtog Mogens Dahl Kammerkor […] den majestætiske Viborg Domkirke for sammen med det London-baserede Orchestra of […]
Peter Dürrfeld, Kristeligt Dagblad, 2019
“MUSIKALSKE RESSOURCER, FÅ KAN MATCHE HERHJEMME” Der findes ingen rigtig måde at opføre ‘Messias’ på. Mogens Dahl har længe gjort det overbevisende på sin måde i sine tilbagevendende julekoncerter. Igen i år var det med et engelsk eliteorkester og dirigentens kammerkor, og blandt solisterne satte sopranen Julia Doyle et særlig markant præg på opførelserne Det var […]
Valdemar Lønsted, Information, 2019
★★★★★
Niels Rønsholdts ‘Book of Prayers’ blev en fængslende oplevelse i Christians Kirke i København. Niels Rønsholdt har med vovemod og idérigdom komponeret et værk, hvis tekst er baseret på paroler og bannere […] […] ved urpremieren i København […] var det i et samarbejde med festivalen Golden Days lykkedes at få forenet så dygtige ensembler […]
Peter Dürrfeld, Kristeligt Dagblad, 12. september 2019
♥♥♥♥♥
Halleluja for en flot ‘Messias’: Det er næsten ikke til at vente på, at engelsk orkester igen vender tilbage til København. Mogens Dahls version af ’Messias’ emmede af diskret velklang og intens skønsang. Trøst. Den engelske tenor James Way lod aftenens første ord bryde frem fra ingenting. Alt var intenst, men roligt og langsomt. Strygerne […]
Henrik Friis, Politiken, 8. december 2018
★★★★★
Mogens Dahl opførte Händels udødelige oratorium med dramatisk glød i Holmens Kirke i København […] med Mogens Dahl og hans kammerkor får man den ægte vare. Og det er efterhånden rygtedes. I år kunne man i god tid melde alt udsolgt til de to koncerter i Holmens Kirke, og selvom der var indforskrevet nye sangere […]
Peter Dürrfeld, Kristeligt Dagblad, 12. december 2018
★★★★★★
Hvordan bærer Mogens Dahl sig ad? »Messias« med Mogens Dahls ferme fodfolk og engelske elitestyrker må være noget af det bedste i Europa lige nu. […] ingen udgave virker så ny, så gribende, så helt igennem »rigtig« som den med Mogens Dahl og hans stormtropper. Hans kor plus fire solister og selveste Orchestra of the […]
Søren Schauser, Berlingske, 11. december 2017
Barok. Handels Messias sejler gennem byen og bliver i de rette hænder en åbenbaring. […] Den senbarok, der blændes op for i Handels Messias, kan ubesværet lade sit hymniske højvande fylde [Holmens kirkes] træudskårne kirkerum. At opleve henrykkelsesværkets lovprisninger med en så udsøgt stab som Mogens Dahl Kammerkor og Orchestra of the Age of Enlightenment […]
Peter Johannes Erichsen, Weekendavisen, 14. december 2018
♥♥♥♥♥
Dirigenten Mogens Dahl har sit eget underspillede bud på dramaet hos Händel, og solister og orkester var luksusvarer i Holmens Kirke i København fredag. Mogens Dahl har det dramatiske med. Det er bare nedtonet. Som autoriteten hos en velklædt direktør, der ikke behøver hæve stemmen. Eller som i en elegant Prosecco, som selvfølgelig overrasker, hvis […]
Thomas Michelsen, Politiken, 10. december 2017
★★★★★
Mogens Dahl gav en veloplagt og liflig fortolkning af ”Messias” i en stuvende fyldt Holmens Kirke. Den engelske tenor Janies Oxley var ren verdensklasse, smældende klar og suveræn i sine fraseringer af de bibelske ord, og hans landsmand, basbarytonen Peter Harvey, var på niveau med ham, ikke mindst i arien “The trumpet shall sound”, ledsaget […]
Peter Dürrfeld, Kristeligt Dagblad, 12. december 2017
★★★★★★
“Mogens Dahls mageløse »Messias«” “Det hele har lydt så renfærdigt, så ædrueligt, så rigtigt” “Mogens Dahl selv er også ganske enestående. Både hvad angår præcise begyndelser og de vigtige afrundinger. Og han virker endda stadig bedre til arbejdet med instrumenter. Det verdenskendte orkester har sjældent klinget kønnere.” “Koret selv er måske endda det dejligste sådan […]
Søren Schauser, Berlingske Tidende, 5. december 2016
“Både Mogens Dahl og DR brugte en god del af weekenden på at tilfredsstille det Messias-hungrende publikum i København. Begge institutioner – ja, sådan en er han vel blevet, Mogens Dahl, som koncertsalsejer og traditionsforvalter – har tidligere år eksperimenteret voldsomt. […] Mogens Dahl har gjort det godt med alt fra barokspecialister til romantiske strygekvartetter som […]
Henrik Friis, Politiken, 5. december 2016
”Og som finale dukker fem sangere fra Mogens Dahls kammerkor op. Som en tro kopi af de tre udbrændte leverer de en dødsmesse. Utrolig smukt musikalsk sætter de et isnende punktum for en forestilling som vil ruske op i os og råbe: se dog hvor forfærdeligt det står til. Europa er i knæ. Empatien er […]
Kirsten Dahl, Aarhus Stifttidende,
’Den forrygende skuespillertrio får selskab af fem sangere med gudeskønne stemmer fra Mogens Dahl Kammerkor, der ophøjer flygtningemordene til grotesk skønhedsdessert i Marie Rosendahl Chemnitz’ gyserscenografi.’
Anne Middelboe Christensen, Information,
★★★★★
Kors, hvor er Sandströms nye passion god Sven-David Sandströms nye påskeværk er smuk musik – og sunget af et kammerkor i klodeklasse. Passion. En fortælling til musik om Jesu sidste timer. Johann Sebastian Bach skabte en hel håndfuld værker i genren og gjorde den til en af barokkens dejligste. […] Men nulevende Sven-David Sandström kan […]
Søren Schauser, Berlingske Tidende, 23. marts 2016
♥♥♥♥
Mogens Dahls kammerkor foldede sig suverænt ud, da de forløste ny nordisk passion på internationalt topniveau. […] SVEN-DAVID Sandströms nye ’Johannespassion’ er et i en lang række store kristne korværker, den svenske komponist har komponeret igennem årene. Sandström og Mogens Dahls Kammerkor havde succes forrige år med Sandströms ’Nordisk messe’ til tekster af Tomas Tranströmer, […]
Thomas Michelsen, Politiken, 24. marts 2016
★★★★★
Mogens Dahl Kammerkors mission med en ny Johannespassion lykkedes forbløffende fornemt […] Publikum i Holmens Kirke oplevede en ny og kunstnerisk sammenhængende udgave af evangeliets gribende og dramatiske beretning. Johannespassionen synges normalt på tysk, men her foregik det på engelsk, men som hos Bach var der indlagt koraler i mosaikken, hvor koret på dansk sang […]
Peter Dürrfeld, Kristeligt Dagblad, 26. marts 2016
När Sven-David Sandströms ”The Passion of St John” framfördes i Lunds domkyrka var tonspråket mäktigt. Läckert lediga himlastämmor skapade ett böljande verk om försoning, skriver Johanna Paulsson. […] Alltsammans börjar i ett lågt register med nästan bordunlikt brummande underströmmar eller ett slags orgelpunkt i Jens Bjørn-Larsens tuba, medan nättare stämmor och stråkar söker sig uppåt. […]
Johanna Paulsson, Dagens Nyheter, 27. marts 2016
[…] Den speciella klang som Sandström har komponerat och som de förstklassiga musikerna förverkligade tycks utgå från ett textställe där Johannes säger att han har stigit upp ”to the highest in me and found Love towering above that”, och att han har stigit ned ”to explore my lowest depths, and I found Him deeper still”. Stråkkvartett och […]
Tobias Lund, Sydsvenskan, 24. marts 2016
“I was very impressed by the combination of the bass-tuba and the string quartett and chamber choir – that is a very original idea. This piece will be very successful amongst church concerts – because it’s a music which is very deeply rooted in the contemporary life of a larger audience – that’s what church […]
Jan Brachmann, Frankfurter Algemeine Zeitung,
Med velgørende følsomhed uden at kamme over rørte de 16 sangere i Mogens Dahl Kammerkor vore hjerter. Dahl fik kor og orkester til at fremstå rytmisk stærkt og markeret, og hans omfattende korerfaring gik tydeligt igennem, så de polyfone linjer stod fuldstændig klart aftegnet. Det var ikke højglanspoleret, men kød og blod med et skandinavisk […]
Per Rask Madsen, Information, 18. december 2015
★★★★
Hun lignede en engel, som hun lørdag aften stod der i sin råhvide kjole i Holmens Kirke, den svenske sopran Hanna Husáhr. (…) Den svenske engel sang arien med al den varme og skønhed, man kunne ønske sig, og den blev dermed et af højdepunkterne i en fremførelse, hvor også de tre øvrige solister, den […]
Peter Dürrfeld, Kristeligt Dagblad, 16. december 2015
★★★★★
Engang var ’Messias’ noget, der bare skulle lyde så stort og overdådigt som muligt. Oratoriet om Jesu fødsel, liv, lidelse og opstandelse skulle bugne som en konfektskål juleaften. Mogens Dahl er, helt i pagt med den musikalske tidsånd, gået en anden vej og har dyrket, hvad jeg i tidligere anmeldelser har kaldt en skandinavisk ’Messias’. […]
Thomas Michelsen, Politiken, 13. december 2015
★★★★★
Det verdensberømte britiske barokensemble Orchestra of the Age of Enlightenments gjorde sammen med Mogens Dahl Kammerkor og fire fine sangsolister Händels Messias til en klangfest, der boblede i kroppen. […] Mogens Dahl har i det smukke kirkerum skabt et tilløbsstykke af en juletradition med det populære oratorium. Hans eget kammerkor, der består af 16 dygtige […]
Christine Christiansen, Jyllands-Posten, 13. december 2015
For den musikalsk nysgerrige med tid til og forkærlighed for superb a capella-sang vil denne monumentale fejring af et nordisk »naturfænomen« være en betagende og særdeles tilfredsstillende erhvervelse. Nordisk Messe blev bestilt af Bergen International Festival. Den verdslige tekst stammer fra digtsamlinger af den svenske Nobel-prisvinder Tomas Transtromer (f. 1931), udgivet mellem 1954 og 1996 og […]
Malcolm Riley, Gramophone,
★★★★★★
Velklangen splintres af dissonanser rene som iskrystaller. En messe med ‘Kyrieʼ, ‘Gloriaʼ, ‘Credoʼ, ‘Sanctusʼ og ‘Agnus Deiʼ forbinder man måske umiddelbart med den katolske kirke, men den kan også anvendes i andre sammenhænge. Sådan som det er tilfældet med den svenske komponist Svend-David Sandströms ‘Nordic Massʼ, der som titlen antyder har et nordisk præg. Den […]
Steen Chr. Steensen, Magasinet Klassisk,
Kombinationen Mogens Dahl Kammarkör, Sven-David Sandström och Tomas Tranströmer är inget annat än en sensation. En konstnärlig upplevelse av högsta kaliber och djupaste känslor. Jag var alldeles knockad efter konserten i Ulriksdals kapell.
Camilla Lundberg, chief executive of music, Swedish Television (SVT),
Mogens Dahl gav det gamle oratorium ny skønhed Årets Messias i Holmens Kirke blev på flere planer en opløftende oplevelse. Mogens Dahl dirigerede traditionen tro sit kammerkor af fire gang fire sangere, men havde nytænkt orkesterdelen, så strygergruppen nu blev ledet af de fire glimrende musikere fra Den Danske Strygekvartet Rune Sørensen, Frederik Øland, Asbjørn […]
Peter Dürfeld, Kristeligt Dagblad, December 2013
“To udsøgte korværker fra 1922 præsenteret i Christians Kirke På flere planer var det den perfekte påskekoncert, publikum i Christians Kirke på Christianshavn skærtorsdag aften kom til at opleve. Der var nemlig tale om en stemningsfuld ramme om et udsøgt program, da det fortræffelige ensemble Mogens Dahl Kammerkor bød på to korværker fra 1922, begge med […]
Peter Dürfeld, Kristeligt Dagblad, april 2013
“Mogens Dahl Kammerkor er advokat for en kulturskat, der tirsdag viste sit stærke potentiale ved en kammerkoncert.”
Camilla Marie Dahlgreen, Informationen, 22. februar 2013
“Det giver et rigt korliv af en luksuriøs sødmælkskvalitet, man ikke er forvænt med alle vegne, og på toppen flyder en elite af professionelle vokalensembler som flødeproppen i flasken.”
Thomas Michelsen, Politiken, 22. februar 2013
Den er blevet en af københavnernes nye, foretrukne ‘ Messias’er, opførelsen med Mogens Dahls Kammerkor i Holmens Kirke, og den har igennem de seneste år kultiveret sin egen faste form. Den er nordisk, ren og enkel. Præget af et meget lille kor på bare 16 stemmer – færre sangere end Händel selv brugte – og et […]
Thomas Michelsen, Politiken, 14. december 2012
Mogens Dahls Kammerkor og komponisten Arvo Pärt indgik en fuldendt symbiose søndag eftermiddag i Mørdrup Kirke ved Espergærde Musikforenings første koncert i sæsonen. Det velsyngende kor på 16 sangere havde i den grad fået Pärts toneunivers ind under huden og gav tilhørerne en koroplevelse af de sjældne. Pärts musik ejer denne enkle skønhed, der stemmer […]
Ole Josephsen, Helsingør Dagblad, 12. september 2012
”Hvordan bør en komponist skrive sin musik?”, spurgte komponisten en gadefejer foran sit hus. ”Sikke et spørgsmål!” svarede han, ”jeg tror at man må elske hver tone”. Arvo Pärt tog den til sig: Sådan må en komponist forstå musik. Og: Sådan må man nok som tilhører være indstillet, når man – som onsdag aften og […]
Ole Straarup , Aarhus Stiftstidende, 5. september 2012
Højdepunktet for mig var imidlertid den sopranarie, der efter Halleluja-koret indleder tredje del af oratoriet:” I know taht my redeemer liveth” – dog ved jeg, at min løse lever (et citat fra Jobs Bog, kap.19) (…)Det er nok det nummer i hele værket, hvor Händel stærkest giver udtryk for sin kristne tro, og den karismatiske […]
Peter Dürfeld – Kristeligt Dagblad, 9. december 2011
Om Caremerata Øresund: “… gennemartikuleret, bøjeligt, klangskønt og fantasifuldt, en ren fornøjelse. Om Mogens Dahl Kammerkor: (…) formidabelt, i bevægelig puls, med homogen klang og fornem deklamation. Der må være næsten ubegrænsede måder at gå til Händels Messias på. Det store udtræk eller den lille smalkost, og hvad der ligger derimellem. I vor tid er pendulet svinget over til […]
Valdemar Lønsted – Information, 9. december 2011
»Messias« i Holmens Kirke slog alle rekorder i kollektiv professionali Kun otte af hvert køn. 16 unge stemmer i alt (…) hele stilen er så rigtig. Langsomme satser sætter tiden helt i stå, hurtige stykker løber til gengæld ud til sidste tone – som man gjorde det dengang i barokken. Mogens Dahl kan sommetider være for meget. […]
Søren Schauser – Berlingske, 9. december 2011
Med sin kammermusikalske gennemsigtighed og intensitet at bringe os helt tæt på skabelseshistoriens, korsfæstelsens og dommedagens rystende virkelighed (…) vi er huldsagligheden nær i en så fortættet, i virkeligheden næsten intim opførelse af ‘Messias’. UD i regn og storm. Med ’Amen’ syngende i ørerne. Godt at blive oprustet af Händels ’Messias’ til dette helvede af […]
Gregers Dirckinck-Holmfeld, 9. december 2011
Begejstringen glædede fra kor – og orkestermedlemmerne i satserne om Jesu fødsel, korsfæstelse, opstandelse og til sidst den dystre indvarsling af dommedag (…) Så stod denne Messias som forjulens farvestrålende statement. Der er Messias. Og så er der Mogens Dahls Messias: Den vidtfavnende kormester med egen kammermusiksal på Islands Brygge er i år for fjerde […]
Christine Christiansen – Jyllandsposten, 8. december 2011
”Alle forventninger blev imødekommet af Mogens Dahl Kammerkor, hvor musikkens indre blev vist frem af fremragende korsangere. […] Mogens Dahl er en følsom dirigent, der formår at overføre sin egen oplevelse til korsangere som videregiver oplevelsen til publikum. Et af hans kendetegn er brug af lydrummet. Før hver sang stillede koret op på en ny […]
Stefan Thorleifsson, dirigent, Island, 2011
”A delightful concert. We were impressed by the high quality of the choir and the professional contribution of each and its members. A superb performance of Nordic songs and lyrics.”
Vilhjálmur Árnason, professor i filosofi, Island, 2011
”Groundbreaking Scandinavian works for chamber choir lovely performed. There is some absolutely ravishing music here […] sung with great warmth of tone by the Mogens Dahl Chamber Choir. It’s a choir whose most notable attribute is the magnificently rich sound it produces; there’s not a voice out of place, not a single jarring edge […] […]
Marc Rochester, Gramophone, oktober, 2010
“En rigtig Messias af det 21. århundrede.”
Søren Schauser, Berlingske Tidende, december, 2010
“Mogens Dahl Kammerkor skaber igen i år en lys, gennemsigtig og kammermusikalsk Messias-succes. […] Hvem siger, Händels “Messias” kun kan opføres for kæmpekor og fyldigt orkester? For tredje år i træk trak Mogens Dahl Kammerkor og Barokorkester Camerata Øresund fuldt hus i Holmens Kirke med en slank, kammermusikalsk udgave af det højtidelige barokværk. Der var […]
Christine Christiansen, Jyllandsposten, 10. december, 2010
”Hvad gjorde årets opførelse til noget særligt? For eksempel smilene. Alle medvirkende er på én professionelle og åbenlyst glade, tilfredse, engagerede – dét ser man ikke altid. Man får simpelthen en Messias med nærvær. Tag også sopranens intonation, altens dramatiske medleven, tenorens suveræne styring af vibrato og dynamik og bassens imponerede fylde. For ikke at […]
Søren Schauser, Berlingske Tidende, december 2008
”Varm intim, fuldstændig glasklar affære med Georg Friedrich Händels noder.”
Henrik Friis, Politiken, 19. december 2009
”Jeg har fått innspillinger av mine stykker av noen av de beste korene i verden, og jeg må ærlig talt si at deres innspilling av Tota Pulchra Es er den beste innspillingen jeg noensinne har hørt av mine verker. Det er en utrolig uttrykksrikdom og en pasjon i framføringen som er veldig sjelden å høre.”
Komponist Ola Gjeilo, 2009
”[…] Virkemidlerne var tydelige og enkle. En lille stigning i tempo, en lille formørkning af karakteren. Overalt stramt, energisk og ædrueligt med masser af individuelle kvaliteter. […] “Mogens Dahl selv var forberedt til fingerspidserne på at give bud på de oplagte ord til tone-fortolkninger, der findes i Händels tonemaleri af Biblen.”
Henrik Friis, Politiken, 19. december 2009
“Med denne samling af nordisk sakral kormusik hæver Mogens Dahls Kammerkor sig helt op i sangens superliga. Her er et dansk kor i særklasse og med et enestående klangmæssigt potentiale.”
Christine Christiansen, Information, 21 – 22. juni 2008
“Sacred North er en blændende manifestation af, hvad 20 professionelle sangere kan slynge mod himlen af nordisk tonekunst.”
Peter Johannes Erichsen, Weekendavisen, 6. juni 2008