Mogens Dahl Koncertsal Logo

KONCERTER MED MOGENS DAHL KAMMERKOR


Koncerter efterår 2025

Mogens Dahl Kammerkor fortsætter deres enestående musikalske rejse i efteråret 2025. Den kommende sæson byder på en fortryllende række af kammerkoncerter i hjertet af København. Under ledelse af den anerkendte dirigent Mogens Dahl vil kammerkoret levere koncerter, der spænder fra velkendte klassiske mesterværker til nyskabende kompositioner. Mogens Dahl Koncertsal skaber det ideelle rum for intime musikalske oplevelser, hvor publikum kan fordybe sig i den enestående skønhed og nærhed, som kun kammerkoncerter kan tilbyde. Glæd dig til en efterårssæson fyldt med musikalske perler, der rører sjælen og efterlader varige indtryk.

Velkommen til koncerter med Mogens Dahl Kammerkor i efterår 2025.

Afslutningskoncert på Golden Days Festival
Mogens Dahl Koncertsal

21. september 2025

Afslutningskoncert på Golden Days Festival

Igen i år afslutter Mogens Dahl Kammerkor årets københavnske Golden Days festival. Golden Days er en kulturhistorisk festival der formidler historie, videnskab og kultur. I festivalens 2025-udgave er temaet ”Kærlighed”, og til dette tema har Mogens Dahl Kammerkor sammensat et program, bestående af vidunderlig kærlighedsmusik af Johannes Brahms. Der er ikke mange sangere, som ikke har sunget kormusik af Brahms. Han var en uhyre flittig komponist af kormusik og hans kormusik er af højeste kvalitet. De to samlinger, Sieben Lieder, opus 62 og Fünf Gesänge, opus 104, er begge for kor a capella, og rummer nogle af Brahms’ mest elskede korsatser, bl.a. Waldesnacht (i opus 62). Hvor Sieben Lieder er skrevet i en lettere folkevisestil – uden at være egentlige folkeviser – er Fünf Gesänge mere komplekse og skrevet senere i livet, hvor Brahms definitivt havde valgt en tilværelse som ungkarl, og ser tilbage på den tabte ungdom, livets tilstundende efterår og ultimative afslutning. De 18 korte satser i Liebeslieder opus 52 er skrevet for fire stemmer og firhændigt klaver. Det tekstlige forlæg er digte fra G.F. Daumers samling af folkeviser og kærlighedsdigte, og dette flamboyante værk er muligvis skrevet samtidigt med den gryende erkendelse af hans kærlighedslængsel mod Clara Schumann – som aldrig blev fuldbyrdet. Mellem de tre samlinger af korsatser spiller Rikke Sandberg og Kristoffer Hyldig Brahms’ Valse, opus 39, som Brahms skrev medens han var bosiddende i Wien. Ifølge Brahms’ eget udsagn er valsene skrevet som en hyldest til den i Wien så populære genre, men også medens hans tanker kredsede om ”Wien og kønne piger”. Her lever håbet om kærlighedens forløsning stadig.PROGRAM JOHANNES BRAHMS (1833-1897): Sieben Lieder op. 62  (1873-74) Walzer op. 39 for firhændigt klaver nr. 1-8 (1865) Fünf Gesänge op. 104 (1888) *** Walzer op. 39 for firhændigt klaver nr. 9-16 Liebeslieder op. 52 (1869) Medvirkende: Mogens Dahl KammerkorKlaver: Rikke Sandberg og Kristoffer Hyldig Dirigent: Mogens Dahl
Allehelgenkoncert
Hans Tausens Kirke

2. november 2025

Allehelgenkoncert

Ved dette års traditionsrige Allehelgenskoncert vil Mogens Dahl Kammerkor fejre det håbets lys som kun kan ses i mørke. Den klassiske musik begyndte i middelalderen som en efterligning af englenes himmelske sang, og troen på at evigheden har en musik, der rækker ud over al forstand, har til alle tider trøstet og inspireret. Koncertens program er hentet ud af den tradition for musik, der forsøger at itonesætte livet og døden i lyset fra evigheden. Bachs musik var en stor inspiration for Johannes Brahms, som tilegnede den store Bachforsker Philipp Spitta sit korværk ”Warum ist das Licht gegeben dem Müseligen” fra 1877. Hele værket kredser om det store: ”Hvorfor”: Når Gud er almægtige og barmhjertig, hvorfor er der så al den lidelse i verden? Motetten slutter med en salmetekst over Simeons Lovsang af Luther. Her er kampen ovre, og den udsatte har fundet hvile og trøst i troen på, at døden ikke er det sidste ord.. Herbert Howells komponerede sit Requiem for uakkompagneret kor a cappella (som stedvist deler sig i dobbeltkor) i 1933 til King´s College, Cambridge. Engelske Howells' musik er meget mere kompleks end anden kormusik fra perioden, hvoraf det meste stadig fulgte i den østrig-tyske tradition, der havde domineret engelsk musik i to århundreder. Lange melodier, der udfolder sig, er sømløst vævet ind i de overordnede teksturer; det harmoniske sprog er modalt, kromatisk, ofte dissonant og den overordnede, tvetydige stil er fri, passioneret og impressionistisk, hvilket alt sammen giver Howells' musik en markant visionær kvalitet. Koncerten slutter med Gabriel Faurés vidunderlige Requiem i d-mol fra 1893: Et romantisk hovedværk, der tillidsfuldt besynger den evige fred og englenes sang med smukke melodier og rene harmonier.PROGRAMJ. Brahms (1833-1897): Warum ist das Licht gegeben dem mühseligen, op. 74 nr. 1 (1878) Herbert Howells (1892 – 1983): Requiem (1936)G. Fauré (1845 - 1924): Requiem, op. 48 (1887) Mogens Dahl Kammerkor Orgel: Jakob Lorentzen Violin: Jon Gjesme Bratsch: Iben Teilmann & Ida Speyer Grøn Cello: Henrik Brendstrup & Øystein Sonstad Kontrabas: Katrine Øigaard Dirigent: Mogens Dahl
G.F. Händel Messias
Holmens Kirke

12. december 2025

G.F. Händel Messias

Igen i år byder Mogens Dahl Kammerkor på udsøgte opførelser af Händels tilsyneladende uopslidelige klassiker ”Messias” i samarbejde med det fremragende engelske Orchestra of the Age of Enlightenment og internationale solister. For Mogens Dahl og Kammerkoret har det gennem en årrække været en proces, hvor de involverede gradvist har nærmet sig værkets kerne. Valget af toporkestret Orchestra of the Age of Enlightenment har været oplagt, da dette engelske orkester siden starten i 1986 har haft en særlig nysgerrighed på at tilgå musikken på andre og mere åbne måder. Deraf navnet, som orkestret har taget fordi de deler Oplysningstidens vedvarende trang til at undersøge og opdage. Orchestra of the Age of Enlightenment spiller på instrumenter, der matcher den periode, som de spillede værker er skrevet i, hvilket er en væsentlig måde at nærme sig et mere autentisk udtryk. Dette matches af Kammerkoret, der synger med en langt mindre besætning end man ofte ser det – ifølge kilderne var der 32 sangere i koret til første opførelsen i Dublin i april 1742. Allerede i Händels levetid blev værket opført i forskellige versioner, der var betinget af omstændighederne og erfaringer med de første opførelser. Det er derfor næsten umuligt at vide hvordan en opførelse af ”Messias” har lydt på Händels tid. Man må lade musikken tale – og det gør Mogens Dahl Kammerkor og Orchestra of the Age of Enlightenment og kommer så tæt som muligt på den autentiske ”Messias”.MEDVIRKENDE Internationale solister Mogens Dahl Kammerkor Orchestra of the Age of Enlightenment Mogens Dahl, dirigent
G.F. Händel Messias
Holmens Kirke

13. december 2025

G.F. Händel Messias

Igen i år byder Mogens Dahl Kammerkor på udsøgte opførelser af Händels tilsyneladende uopslidelige klassiker ”Messias” i samarbejde med det fremragende engelske Orchestra of the Age of Enlightenment og internationale solister. For Mogens Dahl og Kammerkoret har det gennem en årrække været en proces, hvor de involverede gradvist har nærmet sig værkets kerne. Valget af toporkestret Orchestra of the Age of Enlightenment har været oplagt, da dette engelske orkester siden starten i 1986 har haft en særlig nysgerrighed på at tilgå musikken på andre og mere åbne måder. Deraf navnet, som orkestret har taget fordi de deler Oplysningstidens vedvarende trang til at undersøge og opdage. Orchestra of the Age of Enlightenment spiller på instrumenter, der matcher den periode, som de spillede værker er skrevet i, hvilket er en væsentlig måde at nærme sig et mere autentisk udtryk. Dette matches af Kammerkoret, der synger med en langt mindre besætning end man ofte ser det – ifølge kilderne var der 32 sangere i koret til første opførelsen i Dublin i april 1742. Allerede i Händels levetid blev værket opført i forskellige versioner, der var betinget af omstændighederne og erfaringer med de første opførelser. Det er derfor næsten umuligt at vide hvordan en opførelse af ”Messias” har lydt på Händels tid. Man må lade musikken tale – og det gør Mogens Dahl Kammerkor og Orchestra of the Age of Enlightenment og kommer så tæt som muligt på den autentiske ”Messias”.MEDVIRKENDE Internationale solister Mogens Dahl Kammerkor Orchestra of the Age of Enlightenment Mogens Dahl, dirigent

2025

MOGENS DAHL KAMMERKOR - Lysets Koral
Holmens Kirke

31. januar 2025

MOGENS DAHL KAMMERKOR - Lysets Koral

Ingen beskrivelse til dette event

2023

HÄNDELS MESSIAS
Holmens Kirke

15. december 2023

HÄNDELS MESSIAS

*MEDVIRKENDE: * Mogens Dahl Kammerkor Orchestra Of The Age Of Enlightenment Solister: Keri Fuge (Sopran) Kayleigh Decker (Alt) Robin Tritschler (Tenor) James Atkinson (Bas) Dirigent: Mogens Dahl _TORSDAG 14. DECEMBER 2023 kl. 19.30 FREDAG 15. DECEMBER 2023 KL. 19.30 Holmens Kirke, København_ År for år har Mogens Dahl Kammerkor strammet grebet om deres helt eget bud på Händels mesterværk Messias. Orchestra of the Age of Enlightenment har været en idéel medspiller i det internationale projekt, som tilbyder det københavnske publikum en på én gang moderne og Händel-tro version af oratoriet, som for mange er den ultimative julemusik. Händels Messias fortæller historien om Det Gamle Testamentes profetier om en frelser for hele menneskeheden. Charles Jennens samlede teksterne, der mesterligt iklædtes musik af Händel, så de bibelske beretninger appellerer til de dybeste menneskelige følelser. _ ”Halleluja for en flot ’Messias’: Det er næsten ikke til at vente på, at engelsk orkester igen vender tilbage til København.” _Henrik Friis / Politiken, 8. december 2018 _ ”\[…\] med Mogens Dahl og hans kammerkor får man den ægte vare.” _Peter Dürrfeld / Kristeligt Dagblad, 12. december 2018 _ ”\[…\] ingen udgave virker så ny, så gribende, så helt igennem »rigtig« som den med Mogens Dahl og hans stormtropper.” _Søren Schauser / Berlingske, 11. december 2017
HÄNDELS MESSIAS
Holmens Kirke

14. december 2023

HÄNDELS MESSIAS

**MEDVIRKENDE: **Mogens Dahl Kammerkor Orchestra Of The Age Of Enlightenment Solister: Keri Fuge (Sopran) Kayleigh Decker (Alt) Robin Tritschler (Tenor) James Atkinson (Bas) Dirigent: Mogens Dahl _TORSDAG 14. DECEMBER 2023 kl. 19.30 FREDAG 15. DECEMBER 2023 KL. 19.30 Holmens Kirke, København_ År for år har Mogens Dahl Kammerkor strammet grebet om deres helt eget bud på Händels mesterværk Messias. Orchestra of the Age of Enlightenment har været en idéel medspiller i det internationale projekt, som tilbyder det københavnske publikum en på én gang moderne og Händel-tro version af oratoriet, som for mange er den ultimative julemusik. Händels Messias fortæller historien om Det Gamle Testamentes profetier om en frelser for hele menneskeheden. Charles Jennens samlede teksterne, der mesterligt iklædtes musik af Händel, så de bibelske beretninger appellerer til de dybeste menneskelige følelser. _ ”Halleluja for en flot ’Messias’: Det er næsten ikke til at vente på, at engelsk orkester igen vender tilbage til København.” _Henrik Friis / Politiken, 8. december 2018 _ ”\[…\] med Mogens Dahl og hans kammerkor får man den ægte vare.” _Peter Dürrfeld / Kristeligt Dagblad, 12. december 2018 _ ”\[…\] ingen udgave virker så ny, så gribende, så helt igennem »rigtig« som den med Mogens Dahl og hans stormtropper.” _Søren Schauser / Berlingske, 11. december 2017
INDFRIELSEN - ALLEHELGENKONCERT MED MUSIK AF VAGN HOLMBOE (introduktion kl. 19.00 v. Thomas Michelsen)
Holmens Kirke

5. november 2023

INDFRIELSEN - ALLEHELGENKONCERT MED MUSIK AF VAGN HOLMBOE (introduktion kl. 19.00 v. Thomas Michelsen)

Program  19.00: Introduktion med Thomas Michelsen 20.00 Koncertstart Vagn Holmboe: Song at Sunset, opus 138b for kor (1978) Ode til Sjælen, opus 161 for kor, messingsekstet (to trompeter, to horn, basun, tuba) Program  19.00: Introduktion med Thomas Michelsen 20.00 Koncertstart Vagn Holmboe: Song at Sunset, opus 138b for kor (1978) Ode til Sjælen, opus 161 for kor, messingsekstet (to trompeter, to horn, basun, tuba) og orgel (1985) A Lyke-wake Dirge, A Border Ballad (1973), opus 110a for kor Die Erfüllung, opus 183 for kor, sopransolist, barytonsolist samt ni blæsere: fløjte, obo, klarinet, fagot, horn, to trompeter, basun og tuba (1990/1993) Solhymne, opus 77 for kor (1960) Ved årets Allehelgenkoncert ønsker Mogens Dahl Kammerkor at hylde en af dansk musiks helt store komponister: Vagn Holmboe. Udadtil holdt Vagn Holmboe lav profil med det, men indadtil og i sin musik var han livet igennem styret af åndelige tanker om musikken som en manifestation af noget kosmisk. Intet mindre. Derfor greb han chancen, da Rudolf Steiner-bevægelsen bad ham komponere et værk til tekster af den romantiske mystiker og digter Novails. Værket blev ’Die Erfüllung’, der fik sin uropførelse i Steiner-regi, men som hidtil, selv om det er et af Holmboes store værker og et kerneværk i hans produktion, aldrig ellers har været opført eller indspillet. I digtet af Johannes Ewald ”Ode til sjælen” besynges den fortabte menneskesjæl og den religiøse frelse som eneste mulige forhåbning i Holmboes komposition for Messingblæsere, orgel vokalsolister og kor. Også resten af koncertens program afspejler det åndelige i Holmboes kunst- og verdenssyn med fokus på det cykliske i reinkarnationstanken, som var styrende for hans syn på det at komponere kosmisk musik, som han kaldte det. Solnedgangen ligger i den antikke ægyptiske ”Solhymne”, der beskriver solens gang fra solopgang til solnedgang frem til den nye opgang – og naturligvis i ”Song of Sunset” med tekst af Walt Whitman. Alt i alt ønsker vi med denne koncert at give et nyt indblik i kernen af Holmboes syn på, hvad musik var, og hvad musik kunne: nemlig give mennesket indsigt i det kosmiske eller den højere orden, som han også kaldte det i sin private dagbog – netop sådan som Thomas Michelsen med grundig brug af hidtil ikke-offentliggjorte kilder som netop Holmboes dagbøger har redegjort for det i sin biografi om komponisten, ’Det dybe og det rene’.  Foto: Hans Skaarup  Medvirkende  Mogens Dahl Kammerkor V. Coloris Blæserkvintet Messingsekstet: Lasse Mauritzen (horn), Gustav Melander og Lazlo Molnar (trompeter), Lars Karlin (Basun), Thomas Roïsland (tuba) Orgel: Jakob Lorentzen Dirigent: Mogens Dahl
DRØMMESANGE - GOLDEN DAYS KONCERT
Mogens Dahl

4. september 2023

DRØMMESANGE - GOLDEN DAYS KONCERT

”Voksne mand, voksne mand, hvor skal du hen?” Mellem gadelamperne, i metroen, foran skærmene. Et blad der bliver rusket i vinden foran ruden, duften af nyslået ”Voksne mand, voksne mand, hvor skal du hen?” Mellem gadelamperne, i metroen, foran skærmene. Et blad der bliver rusket i vinden foran ruden, duften af nyslået græs, et blik, der minder om en bekendt fra hjemstavnen. Dagdrømmen begynder og tager form i byens tåger. Stjernehimlen bliver tændt over marken, og roen sænker sig langt om længe. På få generationer er vi gået fra land til by, men landet er stadig en fast del af vores identitet og drømme. Det gennemsyrer vores kultur og bliver som mælkebøtten ved med at gennembryde det moderne livs asfalt. Til koncerten lukker Mogens Dahl Kammerkor, Mathias Reumert Group og Jonas Frølund øjnene i selskab med publikum og hengiver sig til drømmen, minderne og realiteterne om livet på landet. Rejsen går fra St. St. Blichers “Min Ynglingsdal” med beskrivelser af lyset på den jyske hede, skønheden i det vidtstrakte øde og ensomhedens storhed til J.P Jacobsens naturalistiske og dybdegående forbindelse med naturen i Wilhelm Stenhammers ”Tre a cappella Korsange”. Et fortryllende træ minder os om livets gang, når regndråber falder meditativt fra træets små, fugtige blade, når Mathias Reumert Group opfører Toru Takamitsus ”Rain Tree”. Koncertens centrale værk er Per Nørgårds ”Drømmesange” for kor og slagtøj, komponeret i 1981, hvor tre aspekter af den samme drøm bliver udfoldet, baseret på en ældre kinesisk tekst Drømmen om landet er aldrig entydig. Den er både foranderlig, individuel og kollektiv. Så luk øjnene og giv plads til drømmene på landet d. 4. september. Program Jonas Frølund: Improviseret fanfare Henry Purcell: Music for a While Jørgen Jersild: Natteregn & Min Yndlingsdal Per Nørgård: Drømmesange Igor Stravinsky: Three Pieces for Clarinet Solo Svend S. Schultz: Gensyn med Danmark Toru Takemitsu: Rain Tree (Opført af Mathias Reumert Group) Anna Cederberg-Orreteg: Music to hear, Sonet 8 Wilhelm Stenhammer: Tre a cappella Korsange Golden Days Koncert  Medvirkende  Mogens Dahl Kammerkor Mathias Reumert Group, slagtøj Jonas Frølund, klarinet Dirigent: Mogens Dahl
Nordisk lys - Dansk Sommerkoncert - Mogens Dahl Kammerkor
Mogens Dahl

16. maj 2023

Nordisk lys - Dansk Sommerkoncert - Mogens Dahl Kammerkor

Toner kan få os til at føle os nordiske. Vi lever for og af lyset og må glædes over det og udnytte det til fulde, så længe det er her. Toner kan få os til at føle os nordiske. Vi lever for og af lyset og må glædes over det og udnytte det til fulde, så længe det er her. I musikken, i kærligheden og i livet. Her går klang, lys og sprog op i en højere enhed: Når det nordiske lys besynges, vibrerer alle sanser. Mogens Dahl Kammerkor vil lægge musik til livets og dødens rum, men også besøge stilhedens rum med nordiske toner. Denne forårs-koncert i Christians kirke finder sted i kunstens rum, hvor lyset og dets betydning for os her på de nordiske breddegrader ses og mærkes i både billedkunst og arkitektur. Program Gabriella Gullin: Tyst är det rum Jørgen Jersild: 1\. Natteregn 2\. Min Yndlingsdal Wilhelm Stenhammer: Stemning Per Gunnar Petersson: Kom min älskade! Per Nørgård: Solo in scéna (solocello) Per Nørgård: Wie ein Kind: 1.Wiigen-Lied 2\. Jorden er som et barn 3.Trauermarsch mit einem unglücksfall David Wikander: Kung Liljekonvalje Mathias Heise: Coherence (Kor og Mundharpe) Ole Bull: Sæterjentens søndag Hugo Alfvén: Stemning Edward Grieg: Våren Mathias Heise: Nordisk Lys – for kor, cello og Mundharpe (Uropførelse) Jørgen Jersild: De lyse nætter Adam de la Halle: Kom, du ljuva hjärtevän Nils Lindberg: Shall I compare thee to a summer´s day Evert Taube: Så skimrande var aldrig havet Gabriella Gullin: Det är vackrast när det skymmer Medvirkende. Mogens Dahl Kammerkor Cello: Toke Møldrup Mundharpe: Mathias Heise Dirigent: Mogens Dahl Slagtøj: Jakob Weber