Mogens Dahl Kammerkor: Det store mysterium

Dette event har fundet sted. Se kommende events her

Mogens Dahl Kammerkor
Dirigent: Mogens Dahl
Organist: Søren Johannsen
Program:
Henryk M. Gorecki  (1933 – 2010): Totus Tuus
Francis Poulenc  (1899 – 1963): O Magnum Mysterium
Henryk M. Gorecki  (1933 – 2010): Three Lullabies
Morten Lauridsen  (1943 – ): O Magnum Mysterium
Olivier Messiaen  (1908 – 92): Le Banquet Célèste, for orgel
Ola Gjeillo (1978 – ): Tota Pulchra Es
Olivier Messiaen (1908 – 92): O Sacrum Convivium
Henryk M. Gorecki  (1933- 2010): Amen
Den religiøse kormusik har løbet som en rød tråd i Mogens Dahl Kammerkors virke siden kammerkoret udgav den anmelderroste cd Sacred North i 2008. Fra kirkemusikkens nærmest uudtømmelige skat af god musik har vi til dette program udvalgt en række af meget stemningsfulde satser, der alle indbyder til fordybelse og lader os ane en flig af Det Store Mysterium.
Koncerten finder sted på Allehelgens dag, hvor vi mindes afdøde venner og slægtninge. Christians Kirkes barokarkitektur danner denne sene aften en smuk og passende ramme om en koncert, hvor vi vender blikket indad og lader tonerne føre sjælen mod himlen.
Den polske komponist Gorecki’s dybfølte, religiøse humanisme skinner tydeligt igennem i åbningsværket Totus Tuus, der veksler mellem markante anråbelser af den hellige jomfru og fredfyldt hvilende bønner til hende.
Herefter følger I Francis Poulencs O Magnum Mysterium, hvor der tages forskud på julens under. ”Tænk, at dyrene ser den nyfødte Herre ligge i krybben”, hedder det i teksten. Et både smukt og humoristisk billede som utvivlsom har tiltalt den franske komponist hvis livsværk dirrer på en knivsæg mellem det muntre og det katolsk alvorsfulde.
De første to af Henryk M. Goreckis tre Godnatsange vugger i blid ømhed tilhørerne til ro. Først i den tredje sang hæver en solostemme sig ekspressivt op inden musikken igen lægger sig til ro.
Den amerikanske komponist Morten Lauridsen har mere end sit efternavn med fra sin danske afstamning. Der er noget umiskendeligt nordisk over hans både enkle og ekspressive klangunivers, der indbyder publikum til et musikalsk rum med højt til loftet, hvor korets stemmer virkelig får lov til at brede vingerne ud og svæve.  Her mærkes et musikalsk slægtskab med den unge norske komponist Ola Gjeillo hvis smukke Tota Pulchra Es er blevet et signaturstykke for Mogens Dahl Kammerkor.
Messiaens livsværk er én lang lovprisning og forkyndelse af Guds storhed og Kirkens rolle i verden, og hans O Sacrum Convivium er ingen undtagelse. Musikken har karaktér af en inderlig, næsten intim dvælen ved nadverens mysterium.  Der sættes eftertrykkeligt punktum for koncerten med Goreckis Amen, hvor det ene ord Amen på manende vis gentages utalige gange i en slags musikalsk, abstrakt ekspressionisme.