Tenebrae – påskens lys. Mogens Dahl Kammerkor

Dette event har fundet sted. Se kommende events her

Medvirkende:
Mogens Dahl Kammerkor
Organist: Jakob Lorentzen
Cello: Toke Møldrup
Dirigent: Mogens Dahl
I påskedramaet koncentreres grundlæggende følelser og dilemmaer som ingen andre steder. Forræderi og forklarelse. Det gamles undergang og det nye, der spirer frem. Angsten for død og mørke, der må vige for troen på liv og lys.
Johann Sebastian Bach, har som ingen anden komponist formået at give farver og dybde til dette påskedrama. Med afsæt i Bachs overjordisk skønne motet i seks satser, Jesu, meine Freude præsenterer Mogens Dahl Kammerkor denne aften en koncert i påskens tegn, der med to betydelige uropførelser og ikke mindst Arvo Pärts elskede nyklassiker, Berliner Messen, trækker tråde frem til nutiden når den klinger allersmukkest og mest vedkommende. 
Med aftenens uropførelse af Bent Sørensens Miserere indleder kammerkoret et flerårigt samarbejde med den prisbelønnede og absolut toneangivende danske komponist inspireret af Bachs sakrale kormusik.
Bent Sørensens poetiske tonesprog er af Karl Aage Rasmussen blevet betegnet ’som hørt gennem faldende regn eller duggede ruder’. Som vore fjerne erindringer, der balancerer på kanten af, hvad vi kan opfatte. Miserere er en anråbelse om barmhjertighed hentet fra Davids salmer. Den er traditionelt i den katolske kirke blevet sunget i forbindelse med de natlige Tenebrae-tjenester, hvor påskelyset i mørket iscenesættes som stearinlys der slukkes et for et, indtil kun ét lys er tilbage.
Sarabanden fra Bachs sjette cellosuite, fremført af den danske stjernecellist Toke Møldrup, udgør med sin intime, afdæmpede lyrik det tyste centrum i denne koncert. Toke Møldrup er også solist i aftenens anden uropførelse: Crucifixus af den amerikanske komponist Geoffrey Gordon, hvis cellosuite Fathoms han uropførte i Carnegie Hall i 2015. Geoffrey Gordons musik er af New York Times blevet beskrevet som ”mørkt forførende”, mens andre finder den kendetegnet ved en kosmisk skønhed.
I påskens dramaturgi følger opstandelsen som en mild forårsregn efter de foregående døgns tumultariske begivenheder. Det er om noget denne stræben efter afklaret balance, som giver Arvo Pärts musik dens særlige skønhed. Hans Berliner Messe uropførtes i Berlin i de euforiske dage mellem murens fald i 1989 og Tysklands genforening i oktober 1990 og har siden da stået som et hovedværk i den estiske komponists produktion og et stærkt symbol på overvindelsen af splittelse og grænsedragning i denne verden og dermed et håbets tegn i mere end én forstand.

PROGRAM J. S. Bach (1685 – 1750): Motet BWV 227 ‘Jesu, meine Freude’ (1723-1735) Bent Sørensen (f. 1958): Miserere – UROPFØRELSE  (2017) J. S. Bach (1685 – 1750): Cellosuite nr. 6 i D dur BWV 1012, Sarabande (1717-1723) Geoffrey Gordon (f. 1968): Crucifixus  – UROPFØRELSE (2017) Arvo Pärt (f.1935): Berliner Messe, for kor og orgel (1990)