“Messias viste tænder i weekenden”

“Både Mogens Dahl og DR brugte en god del af weekenden på at tilfredsstille det Messias-hungrende publikum i København. Begge institutioner – ja, sådan en er han vel blevet, Mogens Dahl, som koncertsalsejer og traditionsforvalter – har tidligere år eksperimenteret voldsomt. […] Mogens Dahl har gjort det godt med alt fra barokspecialister til romantiske strygekvartetter som ensemble. Nu ser det ud til, at de begge er landet med intime fortolkninger og idealer om slank orkesterklang og diskrete virkemidler – og sangsolister, der lægger vægten på at gøre bibelteksterne levende.”

“Både kor og orkester sang og spillede med lyst og temperament med en intensitet, der i sig selv kunne bære de to timers bibeldrama. […] Hos Mogens Dahl lykkedes det […] at gøre en dyd ud af at variere udtrykket i det uendelige. Klangligt sørgede orkestret for det med deres sublime overskud i barokmusik, som udgangspunkt for at skifte strygerklang mellem lyd og mørke og sætte trykstreger i musikken, så der opstod dynamik og kontraster. Sangsolisterne sørgede for, at de enkelte ord kunne smages i luften og blive til kødelig musik, mens koret med de 16 sangere viste tænder og temperament.”

“Alt er dramatisk, men alligevel diskret.”