MESSIAS OG MOGENS

»Messias« i Holmens Kirke slog alle rekorder i kollektiv professionali

Kun otte af hvert køn. 16 unge stemmer i alt (…) hele stilen er så rigtig. Langsomme satser sætter tiden helt i stå, hurtige stykker løber til gengæld ud til sidste tone – som man gjorde det dengang i barokken.

Mogens Dahl kan sommetider være for meget.
Altså ikke dirigenten selv, ikke hans 16 mand store kor, ikke hans koncertsal på Islands Brygge – men at det hele absolut skal bære mandens navn.

Så når man tropper op til hans traditionsrige »Messias« i Holmens Kirke, får man en overraskelse: Manden lader ikke alt handle om sig selv. Han undgår det nærmest.
Alle hans folk lagde tværtimod alle kræfter i G.F. Händels mesterstykke torsdag aften. Alle havde det sjovt imens.
Og sikke stemninger undervejs….

Både de fire solister og musikerne i Camerata Øresund havde en stor torsdag:
Malin Christensson synger måske skævt af og til, men ejer samtidig sin helt egen uskyld.
Selv om norske Maija Skille vel ikke er ægte alt, så synger hun både rent og pænt.
Og prisen går endda til de to danskere. Til tenoren Adam Riis, fuld af inderlighed, opfyldt indignation på den forhånede frelsers vegne. Til bassen Jakob Bloch Jespersen – alene hans »Why do the nations« fås ikke bedre i tempererede egne.

Well, well… selv en Mogens Dahl kan klatte lidt i begyndelsen på »O thou that tellest« og slentre lidt forskelsløst af sted sommetider.
Men hans kor er altså fuldstændig kosmisk. Kun otte af hvert køn. 16 unge stemmer i alt. Hvornår har man sidst hørt så meget til tenorerne i »For unto us a child is born«?
Og hele stilen er så rigtig. Langsomme satser sætter tiden helt i stå, hurtige stykker løber til gengæld ud til sidste tone – som man gjorde det dengang i barokken.

Vi kan så alligevel ikke få nok af Mogens Dahl og hans brand. For det tændte julelys i alle. Gør det igen næste år, tak.