Forelskelse, lidelse, mørke, lys, stemmer og strygere …

Mogens Dahls kammerkor foldede sig suverænt ud, da de forløste ny nordisk passion på internationalt topniveau. […]

SVEN-DAVID Sandströms nye ’Johannespassion’ er et i en lang række store kristne korværker, den svenske komponist har komponeret igennem årene. Sandström og Mogens Dahls Kammerkor havde succes forrige år med Sandströms ’Nordisk messe’ til tekster af Tomas Tranströmer, og i kølvandet på succesen blev de enige om, at Sandström skulle skrive en ’Johannespassion’. Mellem uropførelsen i Berlin i fredags, endnu en opførelse lørdag ved Bachugen i Erfurt og den svenske førsteopførelse i Lund i går fik passionen sin danske førsteopførelse tirsdag aften i Holmens Kirke. Og det var et overdådigt værk, der blev præsenteret. […]

Med den svenske kontratenor Daniel Carlssons lyse stemme som Johannes sat over for mørke, rugende klange fra et kor delt i mange stemmer og en smidig solotuba, der med diskrete sorte strøg sørgede for dybdeperspektiv, trak komponisten publikum gennem en masse tekstmaleri, som også Bach brugte det. Nytonalitet og voldsomme passager som der, hvor koret i begyndelsen sang om »rummets rasende ildhav«, blev blandet op med raffineret korsang, hvor ordløse tonetæpper blev bredt ud under begivenheder og tekst. Og med haydnsk enkelhed har Sandström valgt en klassisk strygekvartet til at lægge ordløse harmonier under sangen.

Alle medvirkende, fra New York-strygekvartetten Brooklyn Rider til sangerne, præsterede stærkt. Den svenske kontratenor Daniel Carlsson var på næsten konstant som Johannes og klarede det fremragende. Hans enorme parti var en tour de force i sig selv. […]

Mogens Dahls kor er på internationalt eliteniveau. Mens kontratenoren oprullede sin personlige passionshistorie side om side med historien om Jesu sidste dage på Jorden, og indimellem at den danske basbaryton Lars Møller, der ellers har meget af sin karriere i Tyskland, lod sin store, velkontrollerede stemme lyde, sang de 17 korsangere sig gennem det store partitur med en professionalisme, der rakte fra suveræn omhu til stærke solopræstationer.

Ligesom hos Bach sang korsolister partierne som Pontius Pilatus, disciplen Peter med flere. Og som hos Bach udgjorde enkle koralsatser bygget over salmer bindeleddet til menigheden eller publikum. […]

Sandström er udogmatisk og dygtig. Mange momenter undervejs var åndedrætsberøvende, og at lade både Jesus og Johannes kaste skygge i form af bløde arabesker i tubastemmen fungerer fremragende. […]