NORDIC MASS ANMELDT I GRAMOPHONE

For den musikalsk nysgerrige med tid til og forkærlighed for superb a capella-sang vil denne monumentale fejring af et nordisk »naturfænomen« være en betagende og særdeles tilfredsstillende erhvervelse.

Nordisk Messe blev bestilt af Bergen International Festival. Den verdslige tekst stammer fra digtsamlinger af den svenske Nobel-prisvinder Tomas Transtromer (f. 1931), udgivet mellem 1954 og 1996 og sat i musik af hans landsmand Sven-David Sandström (f. 1942), en yderst produktiv korkomponist. Skønt de 25 dele er struktureret som en messe, afspejler librettoen det moderne menneskes livserfaring. Således er »The Journey« (nr. 8) en vokal gengivelse af en rejse med en undergrundsbane, og »Espresso« (sp. 11) sprudler af en herlig Ravel-agtig, hoppende energi. »Storm«-satsen (sp. 3) er nok den mest udadvendte sats på pladen, hvilket understøttes betragteligt af virtuositet fra Copenhagen Phils solocellist, Toke Møldrup, der med ekstra klangfarve forstærker den emotionelle intensitet, især når han stiger mod de svimlede Protecting Veil-højder.

Andre gange optræder han som hovedperson, og i fem minutter er han midtpunkt med sin solo »Ragas and Raginis«.

Mogens Dahls eponyme kor på atten stemmer (grundlagt i 2005 og hjemhørende i København) klarer alle tekniske udfordringer i denne fantastisk vanskelige musik. Sandström udspænder korstemmerne med sine frodige harmonier og tilsætter til overmål clusterklange, hvæsen, glissandoer og klokkelignende overtoner. En sådan vokal behændighed er virkelig fascinerende og værd at gå på frydefuld opdagelse i.