ENKEL SKØNHED

Mogens Dahls Kammerkor og komponisten Arvo Pärt indgik en fuldendt symbiose søndag eftermiddag i Mørdrup Kirke ved Espergærde Musikforenings første koncert i sæsonen. Det velsyngende kor på 16 sangere havde i den grad fået Pärts toneunivers ind under huden og gav tilhørerne en koroplevelse af de sjældne.

Pärts musik ejer denne enkle skønhed, der stemmer sjælen blidt, især når musikken bliver formidlet af et kor i noget nær verdensklasse. Det er i hvert fald svært at forestille sig, at det kan gøres smukkere, end Mogens Dahls Kammerkor gjorde det denne søndag eftermiddag under Mogens Dahls kærlige ledelse.

Af Pärts kormusik hørtes Summa fra 1978, Magnificat fra 1989 og Berliner Messe fra 1990. I Magnificat var en af korets sopraner, Hilde Gjermundsen, solist. Hun har en ren og klar, varm og vibratoløs stemme, som gav Marias Lovsang en central skikkelse ledsaget af de 4 stemmegrupper, der var opstillet i kirkens hjørner.

I Berliner Messe medvirkede Poul S. Jacobsen på Mørdrup Kirkes orgel, og her opstod i begyndelsen af Gloria-satsen en uenighed mellem dirigent og organist om tempoet, dog kun kort, så kom alt på plads. Messen byder på himmelsk musik, og koret honorerede udfordringerne til fulde. Det var bevægende.

En anden komponist, der kan skrive høreværdig kormusik i vore dage er nordmanden Ola Gjejlo. Af ham sang koret ‘Tota pulebra es’, en sart komposition helt i stil med Parts musik, og her kunne man igen nyde de høje sopraners himmelflugt op under kirkens hvælvinger.

Som et eksempel på Arvo Parts instrumentalmusik spillede 2 af Athelas Chamber Players, Anne Klett, klarinet, og Anne Marie Fjord Abildskov, klaver, ‘Spiegel im Spiegel’, Parts genistreg fra 1978. Tempoet var nok en anelse langsommere, end man normalt hører, men det klædte værket og gav god mening. Anne Klett blæste sin klarinet blødt og med en urokkelig ro, og Anne Marie Fjord Abildskov trak de gentagne treklange på klaveret som perler på en snor. Det er smuk meditationsmusik, som det moderne menneske godt kan have brug for.

Koret måtte selvfølgelig give et ekstranummer. Det blev et eksempel fra korets repertoire af ny nordisk kormusik: Gabriella Gullins tonesætning af Par Lagerkvists digt: Tyst ar det rum.