ANDERLEDES OG OPLØFTENDE MESSIAS I HOLMENS KIRKE

Mogens Dahl gav det gamle oratorium ny skønhed

Årets Messias i Holmens Kirke blev på flere planer en opløftende oplevelse. Mogens Dahl dirigerede traditionen tro sit kammerkor af fire gang fire sangere, men havde nytænkt orkesterdelen, så strygergruppen nu blev ledet af de fire glimrende musikere fra Den Danske Strygekvartet Rune Sørensen, Frederik Øland, Asbjørn Nørgaard og Fredrik Sjölin. De blev udmærket suppleret af andre strygere, to fine trompetister og Per Jensen på pauker til at sørge for den pragt, der nu engang også hører det udødelige oratorium til – og sidst, men ikke mindst kirkens organist Jakob Lorentzen, der lydhørt og prægnant gav farver til de forskellige sektioner med sit spil på skiftevis cembalo og orgelpositiv. Han måtte tage adskillige vendinger på 90 grader i løbet af aftenen. Dertil kom, at Mogens Dahl havde samlet en spændende kvartet af sangsolister.

Dénise Becks smukke sopran og engleagtige udstråling var søndag aften en særlig opløftende oplevelse, ikke mindst i det første nummer efter det berømte Hallelujah-kor, “I know that my Redeemer Liveth”, hvor tårerne trængte sig på, i hvert fald hos denne anmelder. Den unge hollandske alt Francine Vis fulgte kirkerummet med smuk velklang og en klar diktion, der afslørede dyb musikalitet og stor indlevelse i teksten. Hun har givetvis en stor karriere foran sig. Tenoren Adam Riis var navnlig i begyndelsen udfordret af de notorisk vanskelige passager som stemmen, der åbner den bibelske beretning og ligesom “råber i ørkenen”, men sang sig fint op, og den unge svenske bas Henning Von Schulman var et kapitel for sig. Ikke blot på grund af sin stemmepragt, men også fordi han i hele sin næsten forklaredefremtræden i den grad var i pagt med budskabet i Messias. Han havde virkelig noget at forkynde for os i arien “The trumpet shall sound” fra sidste del af oratoriet, hvor han igen lagde hele sin sjæl i fortolkningen og blev smældende flot sekunderet af trompetisten Michael Frank.

Mogens Dahl havde som dirigent og tilrettelægger naturligvis en afgørende rolle. Han må efterhånden have dirigeret Messias et utal af gange, men sjældent har man oplevet ham så veloplagt som denne anden søndag i advent. Hans direktion var karakteriseret af naturlige tempi, lidt til den hurtige side, og en uhyre sikker stilfornemmelse. At opleve en Messias, hvor musikken aldrig bliver tung eller slæbende – men på den anden side heller aldrig for fjedrende eller jappet – er slet og ret en velsignelse. Jeg mødte frem med en mere end snigende vinterforkølelse, og måske har den ikke haft godt af alle de frydefulde kuldegysninger, Mogens Dahls Messias udsatte den for. Men det tog jeg hjertens gerne med i købet. I lighed med det øvrige talstærke publikum forlod jeg Holmens Kirke beriget og taknemlig.

Händel: Messias. Dénise Beck, sopran, Francine Vis, alt, Adam Riis, tenor, Henning Von Schulman, bas. Den Danske Strygekvartet m. fl. Mogens Dahl Kammerkor, dirigent: Mogens Dahl. Holmens Kirke, søndag.